język angielski
język polski

Kontakt ikona

F&K Consulting Engineers
31 grudnia 2023

F&K jako pierwsza firma na świecie stworzyła ppoż. pokrowce eWesta 

Co jest przyczyną pożarów akumulatorów w rowerach i hulajnogach elektrycznych?

Podczas gdy strażacy walczyli z pięciokrotnym pożarem w supermarkecie w Bronksie na początku tego miesiąca, nowojorscy urzędnicy zebrali się obok tego, co według nich było przyczyną pożaru: poczerniałej skorupy tego, co kiedyś było skuterem elektrycznym.
Urzędnicy powiedzieli, że wadliwy akumulator litowo-jonowy w skuterze nagle stanął w płomieniach, co zostało uchwycone na nagraniu z monitoringu. Wynikający z tego pożar był tak intensywny, że ogarnął budynek w ciągu kilku minut.
"Zniszczenia są ogromne. Cały budynek za mną jest całkowicie zniszczony. Dach jest zawalony. Nic nie zostało. A to wszystko przez ten jeden rower" - powiedziała Laura Kavanaugh, miejski komisarz ds. straży pożarnej. Zeszłotygodniowy pożar dołączył do ponad 200 pożarów w Nowym Jorku w ubiegłym roku spowodowanych przez baterie z rowerów elektrycznych, skuterów elektrycznych i podobnych urządzeń. Według straży pożarnej eksplozje baterii litowo-jonowych są obecnie trzecią najczęstszą przyczyną pożarów w mieście.


Wraz ze wzrostem popularności tak zwanych urządzeń mikromobilności w Stanach Zjednoczonych, wzrosła również liczba pożarów związanych z zasilającymi je akumulatorami litowo-jonowymi. Niektórzy ustawodawcy i federalne organy regulacyjne zwróciły na to uwagę. Pod koniec ubiegłego roku amerykańska Komisja Bezpieczeństwa Produktów Konsumenckich ogłosiła, że otrzymała raporty o ponad 200 incydentach od początku 2021 r., w których urządzenia mikromobilności zapaliły się lub przegrzały - incydenty, które doprowadziły do śmierci 19 osób.
"Niszczycielskie i śmiertelne pożary akumulatorów litowo-jonowych w rowerach elektrycznych osiągnęły poziom kryzysowy. Tragiczna utrata życia w wyniku pożarów baterii jest bolesna i można jej zapobiec" - powiedział w grudniu komisarz Richard Trumka.

 

Dlaczego baterie w rowerach elektrycznych i skuterach są podatne na pożar?
Baterie litowo-jonowe zasilają wiele urządzeń wielokrotnego ładowania, które są częścią naszego współczesnego życia: telefony komórkowe, laptopy, vape, bezprzewodowe elektronarzędzia i wszelkiego rodzaju pojazdy elektryczne, od samochodów po skutery, rowery elektryczne i hoverboardy. Są one małe, lekkie i wydajne - ale są również podatne na przegrzanie i pożar, powiedział Michael Pecht, profesor inżynierii na Uniwersytecie Maryland. "Odkąd baterie litowo-jonowe zaczęły być powszechne w produktach, widzieliśmy pożary" - powiedział.
Problemem jest wysoka gęstość baterii, która jest mieczem obosiecznym, powiedział Pecht, który pełni również funkcję dyrektora Center for Advanced Life Cycle Engineering, uniwersyteckiego centrum badawczego, które konsultuje się z firmami w kwestiach niezawodności i bezpieczeństwa, w tym baterii.


"Mogą one dostarczać dużo energii do naszych telefonów komórkowych i komputerów przez stosunkowo długi czas w bardzo małej objętości" - powiedział. "Ale ponieważ mamy tak dużo energii upakowanej w tak małej objętości, jeśli wystąpi problem, są one bardzo łatwopalne".


Wady lub zanieczyszczenia w procesie produkcyjnym mogą ostatecznie doprowadzić do zwarcia lub innych awarii.
W 2006 roku Dell, Apple i inni główni producenci laptopów wezwali miliony klientów do zwrotu baterii do laptopów po tym, jak Sony odkryło wadę w procesie produkcji baterii. Chevy, Hyundai i Chrysler zostały zmuszone do wycofania produktów z powodu pożarów akumulatorów w pojazdach elektrycznych. Federalna Administracja Lotnictwa zgłosiła w zeszłym roku ponad 60 incydentów, w których baterie litowo-jonowe - głównie zestawy baterii, vape lub telefony komórkowe - przegrzewały się, zaczęły dymić lub zapaliły się w samolotach.


Dlaczego wydaje się, że teraz jest więcej pożarów związanych z e-rowerami i skuterami?
Krótko mówiąc, pożarów jest więcej, ponieważ obecnie jest o wiele więcej rowerów elektrycznych i skuterów.
Ich niewielkie rozmiary i niski koszt w porównaniu z pojazdami napędzanymi gazem sprawiły, że urządzenia mikromobilności stały się atrakcyjną opcją transportu i rekreacji dla milionów Amerykanów. Dotyczy to zwłaszcza osób mieszkających na obszarach miejskich, gdzie parkowanie i ruch uliczny stanowią wyzwanie dla kierowców. Elektryczne rowery i hulajnogi zostały również docenione przez kierowców dostawczych.


Wzrost popularności jest tak niedawny, że nie ma jeszcze solidnych danych na temat tego, ile rowerów elektrycznych, hulajnóg i innych urządzeń jest sprzedawanych każdego roku.
Ale informacje, które posiadamy, pokazują, że ich liczba szybko rośnie. Light Electric Vehicle Association, grupa branżowa, szacuje, że w 2021 r. do Stanów Zjednoczonych sprowadzono około 880 000 rowerów elektrycznych. To około dwa razy więcej niż w 2020 roku i trzy razy więcej niż w 2019 roku.


Eksperci twierdzą, że więcej urządzeń oznacza więcej pożarów, zwłaszcza że branża jest stosunkowo nowa i nieuregulowana, a na rynku jest wiele różnych firm i produktów.


Co się z tym robi?
Obecnie nie ma zbyt wielu regulacji dotyczących rowerów elektrycznych i skuterów.
Regulacja może iść w kilku kierunkach. Jednym z nich byłoby wymaganie, aby urządzenia były certyfikowane zgodnie ze standardami bezpieczeństwa zalecanymi przez Underwriter Laboratories, grupę, która od ponad wieku wydaje certyfikaty bezpieczeństwa dla produktów elektrycznych.
Na początku tego miesiąca Rada Miasta Nowy Jork uchwaliła pakiet lokalnych ustaw, które wymagałyby, aby wszystkie rowery elektryczne i inne elektryczne urządzenia mobilne sprzedawane, wynajmowane lub leasingowane w mieście były certyfikowane zgodnie z odpowiednimi normami bezpieczeństwa UL.

Ustawodawstwo zakazuje również sprzedaży niecertyfikowanych lub używanych baterii. Sprzedawcy detaliczni, którzy naruszą przepisy, mogą zostać ukarani grzywną w wysokości do 1000 USD za każde naruszenie.
Bezpieczeństwa Produktów Konsumenckich wystosowała w grudniu pismo wzywające ponad 2000 producentów, importerów i sprzedawców detalicznych do dobrowolnego przestrzegania norm bezpieczeństwa UL dla rowerów elektrycznych i innych urządzeń mikromobilności.
Postępowanie zgodnie z wytycznymi "znacznie zmniejsza ryzyko obrażeń i śmierci w wyniku pożarów urządzeń mikromobilnych" - napisał Robert Kaye, dyrektor agencji ds. zgodności i operacji terenowych. "Konsumenci są narażeni na nieuzasadnione ryzyko pożaru i ryzyko poważnych obrażeń lub śmierci, jeśli ich urządzenia mikromobilności nie spełniają poziomu bezpieczeństwa przewidzianego w odpowiednich normach UL".
Ponadto agencja przyrzekła ścigać kary wobec firm, które nie poinformują CPSC o zagrożeniach bezpieczeństwa.


Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:
Głównym zaleceniem, które pochodzi zarówno od CPSC, jak i FDNY, jest obecność podczas ładowania urządzenia i nie ładowanie go podczas snu. Po całkowitym naładowaniu urządzenia należy je odłączyć.
CPSC zaleca również, aby używać wyłącznie ładowarki dołączonej do urządzenia i postępować zgodnie z instrukcjami producenta dotyczącymi prawidłowego ładowania.


Strażacy dodają, że należy ładować urządzenie z dala od łatwopalnych materiałów, takich jak meble i poduszki, oraz że nie należy ładować ani przechowywać urządzenia w miejscu, które blokuje dostęp do wyjścia.
Kiedy kupujesz rower elektryczny lub inne urządzenie mikromobilności, spróbuj dowiedzieć się, jaka bateria jest do niego dołączona, powiedział Pecht. Czy producent urządzenia podaje, skąd pochodzi bateria? Czy bateria została wyprodukowana przez renomowanego producenta? Eksperci sugerują również, aby konsumenci szukali baterii z certyfikatem UL.
Należy pamiętać, że niektórzy sprzedawcy internetowi mogą fałszywie twierdzić, że posiadają certyfikat UL. Inni mogą sprzedawać "przepakowane" baterie, co oznacza podrobione baterie wyprodukowane tak, aby wyglądały na wyprodukowane przez renomowanych producentów.


Jeśli bateria zacznie szwankować, najbezpieczniej będzie kupić nową. "Nie naprawiaj niczego samodzielnie i kupuj od firmy, w której wiesz, że używają markowych baterii" - powiedział Pecht. Najlepszym rozwiązaniem może być zakup nowego akumulatora od tej samej firmy, która wyprodukowała rower lub skuter.
Aby pozbyć się starej baterii, zanieś ją do centrum recyklingu baterii lub innego punktu zajmującego się odpadami elektronicznymi. Nie wyrzucaj akumulatorów litowo-jonowych do zwykłych śmieci.

 

 

Jednym z najlepszych środków ostrożności dostępnych obecnie na rynku, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego hulajnóg elektrycznych, są specjalistyczne pokrowce ognioodporne oferowane przez firmę eWesta. Te innowacyjne pokrowce, wykonane z wysokiej jakości, odpornych na ogień materiałów, stanowią kluczowy element w zapobieganiu pożarom spowodowanym przez baterie litowo-jonowe w urządzeniach mikromobilności.

Wykorzystanie pokrowców eWesta jest nie tylko proste i wygodne, ale także zapewnia dodatkową warstwę ochrony, minimalizując ryzyko pożaru podczas ładowania lub przechowywania hulajnóg elektrycznych. Ich kompaktowa konstrukcja i łatwość w przenoszeniu czynią je idealnym rozwiązaniem dla osób często korzystających z tych urządzeń, zarówno w podróży, jak i w domu.

Biorąc pod uwagę rosnącą popularność hulajnóg elektrycznych i związane z nimi ryzyko pożarów, pokrowce ognioodporne eWesta reprezentują jeden z najbardziej skutecznych i praktycznych sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa. Ich zastosowanie, w połączeniu z przestrzeganiem zaleceń dotyczących bezpiecznego ładowania i przechowywania urządzeń, znacząco przyczynia się do ochrony zarówno użytkowników, jak i ich otoczenia przed potencjalnymi zagrożeniami pożarowymi.

 

Numer konta (ING Bank Śląski):

 

92 1050 1025 1000 0090 3111 4854

Projekt i realizacja strony www: JGRAF.pl

Polityka prywatności oraz cookies

2024 © F&K Consulting Engineers Sp. z o.o. Sp.k.

F&K Consulting Engineers

Sp. z o.o. Sp.k.

 

ikona ul. Z. Romaszewskiego 6 lok. B3, 01-892 Warszawa

 

ikona Domofon: 103

 

ikona +48 22 740 32 32
 
ikona biuro@fkce.pl
 
ikona rzeczoznawcy@fkce.pl

 

NIP: 118 213 43 03

 

Regon: 366045499

 

KRS: 0000650989

 

Rejestracja: Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy,XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego,

F&K Consulting Engineers Sp. z o.o. Sp.k.

 

ikona ul. Z. Romaszewskiego 6 lok. B3, 01-892 Warszawa

ikona Domofon: 103, I piętro

 

ikona +48 22 740 32 32
ikona biuro@fkce.pl
ikona rzeczoznawcy@fkce.pl

 

NIP: 118 213 43 03 | Regon: 366045499 | KRS: 0000650989

 

Rejestracja: Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

 

Numer konta (ING Bank Śląski): 92 1050 1025 1000 0090 3111 4854

DANE FIRMY

NAPISZ WIADOMOŚĆ

ikona Imię i nazwisko:

ikona Twój e-mail:

ikona Wiadomość:

Akceptuję politykę prywatności

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!